Svar: Ikke glad for at tage flaske

14. februar 2013

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anita

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Det lyder som den rette beslutning at give flaske hos jer og selvom du synes det er rigtig svært at få din dreng til at spise og han ofte ikke spiser store mængder, så ligger hans indtag ofte ikke under 700 ml i døgnet og han lyder til at trives. Han vejer 7.3 kg og måler 64 cm og må derfor optage næringen af den mælk han indtager godt. Derfor er min umiddelbare tanke at du skal prøve at acceptere, selvom det er svært, at han nok ikke hører til de børn der spiser så store mængder, men at det er okay, så længe han trives :)

Han har en alder lige nu, hvor han kan have rigtig svært ved at koncentrere sig om spisningen, præcis som du har læst. Og det lyder som om at du gør det helt rigtige. Du prøver at tilbyde flaske hyppigt og nogle gange tager han mere, andre gange mindre, så slipper han og vil hellere pludre og snakke. Du arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt og det lyder som om at han umiddelbart sover godt og som om at rytmen fungerer. Nogle gange er han ekstra sulten, når han vågner og spiser mest der og det er okay - så får han tilbud om lidt mælk inden søvn og nogle gange tager han imod, andre gange ikke, og atter andre gange, så falder han i søvn uden mælk og melder sig så og spiser mere eller mindre i søvne - og det er også okay.

Jeg tænker at tiden vil arbejde for jer og i takt med at han bliver ældre, begynder med lidt smagsprøver på skemad og indtaget af skemad langsomt øges, ja så kommer flasken lidt på afstand og lysten til at drikke af den og dermed også ofte spise lidt mere af gangen (færre flasker i døgnet) vil ofte gøre at det hele bliver lidt lettere igen.

Du kan prøve at skifte lidt mellem forskellige erstatninger, fordi de smager meget forskelligt og måske er han lidt træt af smagen af den mælk han får .. Nogle gange vil børn derfor spise mere, hvis man varierer lidt mellem de forskellige typer af modermælkserstatning og det er okay at forsøge sig lidt frem. Hvis du f.eks. har givet ham hydrolyceret erstatning for at forebygge allergi, kan det være en idé at skifte over til en almindelig erstatning nu, hvor han er fire måneder, da de ofte smager bedre (læs mindre surt). Der er dog også smagsforskel mellem de almindelige erstatninger, så at skifte produkt kan være et forsøg.

Det er godt at du er opmærksom på at hans mave fungerer, det er vigtigt for hans appetit. Hvis du vil prøve at skifte til en anden type erstatning kan det være en god idé ikke at udskifte det hele på ...

Annonce

... en gang, men at udskifte en flaske af gangen. På den måde følger hans mave bedre med. Det kan også nogle gange være en idé at give to typer, så han hver anden gang skifter smag ...

Det er rigtig fint at du nogle gange giver ham flaske imens han er i din favn og andre gange imens han ligger på sofaen. Det kan også være i barnevognen eller imens han ligger i sin seng. Nogle gange kan det netop være en måde at få ham til at falde i søvn i egen seng på, at han får flasken imens han ligger i sengen og således ikke oplever at blive flyttet undervejs, men "bare" får lov til at falde i søvn. Det kan her være en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger fladt, f.eks. ved at komme et sammerullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.

Det kan heller ikke udelukkes at din dreng måske er det man kalder for "high need baby" - hvis du har hørt om det? High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil de ikke spise - men nøder man dem nok, ja så tager han pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi han har svært ved at fornemme hvornår han er mæt og hvornår han er sulten ...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som forældre til et high need barn, så vil man ofte kunne få en følelse af ikke at slå helt til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som bare ikke virker tilfreds - det er ikke nemt :)

Det vigtigste er at vide, at det ikke er fordi du gør noget forkert eller ikke gør det godt nok. Det er fordi din dreng måske hører til de børn, som "bare" kan være svær helt at finde ud af - svær at aflæse og svær at hjælpe. Det er måske hans personlighed :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren